SAPA, homestay en meer - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Anouk Dahrs - WaarBenJij.nu SAPA, homestay en meer - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van Anouk Dahrs - WaarBenJij.nu

SAPA, homestay en meer

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 December 2014 | Vietnam, Dong Hoi

Oké dag 2 in SAPA. We stonden vroeg op en begonnen na ons ontbijt bestaande uit een buffet met o.a. Spaghetti carbonade aan onze wandeling van 9 kilometer naar onze homestay. De eerste paar kilometer was gewoon over de weg door de mist, beetje saai en vervelend met alle toeterde auto, vrachtwagens etc waar ik me nog steeds elke keer een hoedje van schrik:D daarna begon het leuke uitdagende gedeelte van de excursie.. Namelijke glibberend en schuivend, berg op berg af, over een modderig kleipad.. Vanaf het begin liep er een groep meisjes en vrouwen mee in traditionele kleding waarvan we al van andere Nederlanders hadden gehoord dat ze je helpen tijdens de wandeling maar als je je laat helpen dat je beneden aan de berg er dik voor moet betalen. Wij deden deze tegen lieve meiden dus gewoon: negeerstand aan en keken ondertussen met bewondering hoe een meisje van een jaar of 9 een volwassen vent van in de 40 de berg afhielp... Waar is de stoere westerse man gebleven hahaha! Ongelofelijk hoe snel die meiden de berg afdansen zonder te vallen.. Wij lopen de klagen over een zware rugzak terwijl hun met een zware mand op hun rug lopen. Echt respect! Inmiddels was denk ik 75% van de groep wel een keer uitgleden en die mensen liepen dus met ontzettend smerige bekleide kleding. Wij moesten ondertussen ook de grootste moeite doen om ons staande te houden er was geen enkele houvast en soms zogen onze schoenen zich helemaal vast in de modder, de klei bleef natuurlijk ook aan onze schoenen plakken waardoor we op het eind meer het idee hadden dat we met schaatsen ipv bergschoenen naar beneden gingen. Nog steeds hadden we het naar ons zin en maakte we d'r een hele sport van om niet te vallen haha! Daarnaast was een beetje leedvermaak hier en daar ook wel leuk! Rond 1 uur kwamen we aan bij de lunchplek, leuk schattig dorpje. We kregen rijst met een koud gebakken ei, wat varkensvlees en witte kool. Ik had inmiddels behoorlijke honger gekregen dus at de witte kool waar ik slecht tegen kan toch maar op.... Smiddags had ik natuurlijk spijt toen ik buikpijn kreeg... Tijdens de lunch bedachten we ons dat de wandeling eigenlijk best wel heel onverantwoord was.. Een van ons had zo iets kunnen breken of kneuzen... Maarja. Na de lunch gingen we gelukkig verder door dorpjes met redelijke wegen. We zagen een basisschool en het echte dagelijkse leven. Zoals de plaatselijke slager( een tafel met vlees erop) etc. Rond 3 uur kwamen we aan bij onze ' homestay' helaas viel ons dit een beetje tegen. De mensen die er woonde kwamen bijvoorbeeld helemaal niet bij ons zitten, aten niet met ons mee maar aten apart etc. We hadden gelukkig nog 4 Fransen bij ons, waarvan 1 man al 21 keer in SAPA was geweest en zijn vrouw Vietnamees was. Zij konden ons bijna meer vertellen dan onze gids van 20 (19 in westerse jaren, in Vietnam ben je namelijk al 1 jaar oud als je geboren bent). Bij onze homestay was een heel schattig ventje aan het spelen van ongeveer 6/7 jaar. Leon en ik hadden in Hanoi een voetbal gekocht voor als we de kinderen van de homestay een kadootje wilde geven. Dit ventje hoorde niet bij de homestay maar hij was echt MEGA blij met de bal toen Leon hem gaf, voetballen met Leon was natuurlijk helemaal geweldig en hij ging vast en zeker slapen met de bal in z'n handen haha! Het was inmiddels nog steeds heel koud is SAPA, (6graden) tijdens het wandelen van de berg hadden we hier geen last van maar als je vervolgens stil gaat zitten... Brrrr!! Ik ging lekker bij de open haard zitten, m'n ontkleide schoentjes stonden lekker naast me te drogen... Ik dacht wat ligt er nou voor zwarts bijna in het vuur.. Ik dacht is dat nou een kat? En ja hoor na een kusgeluidje keek hij me slaperig aan... Rekt zich uit en nestelt zich op m'n schoot... Heerlijk! Na 30 minuutjes opwarmen bij t vuur kwam Leon en de Fransman met z'n vrouw me roepen of ik mee ging een rondje lopen door het dorpje. Lekkere warme schoentjes aan en daar gingen we.de Fransman kon ons van alles vertellen over verschillende bomen, bananen bomen etc. Op een gegeven ogenblik zit er bij een huisje een mega schattige puppy! Ik moest hem natuurlijk even aaien maar vervolgens kwam ik niet meer van hem af. We liepen weg en hij huppelde achter ons aan... Oh oopsie... Ik puppy oppakken en terug zetten bij huisje en terugrennen naar de groep... Crossende puppy achter me aan... Ik puppy terugzetten en ik nog harder terugrennen naar de rest... Puppy nog harder achter me aan.... Tsjah... Joy als t aan mij lag was hij in m'n handbagage meegegaan maar het mocht niet van Leon.. ( vet stom) uiteindelijk heeft de Franse meneer hem met veel commotie terug gejaagd naar z'n huisje... (Aaahhhhh arme pup met z'n staart tussen z'n poten terug na huis... Hij vond t net zo'n leuk spelletje ). Vervolgens mocht ik van de Franse meneer geen beest meer aaien zei hij lachend... Zelf geen varken meer hahahaha die lopen namelijk overal over straat alsof het zwerfkatten zijn! Eenmaal terug bij homestay kregen we als snack lekkere frietjes.. Hmmmmmmmm dat was een heerlijke afwisseling met rijst rijst rijst rijst rijst rijst en nog eens rijst... Helaas kregen we als echt avondeten... Je raad het al... RIJSTTTTTTT....met stokjes..... Leon kan er inmiddels aardig mee omgaan maar aangezien ik in Nederland niet eens zonder te knoeien met mes en vork m'n eten normaal binnenkrijg zijn die stokjes voor mij echt een nachtmerrie.. Tot plezier van de Fransen hahaha... Ook de hond van de homestay had mij natuurljk zo gevonden en week ook al snel niet meer van de zijde... Al snel kwam de vraag of ik misschien iets met dieren deed in m'n dagelijks leven... Nee hoezo:D (inmiddels heeft Leon denk ik al 30 foto's van mij met beesten op schoot ofzo haha.. Nu ligt er ook weer een heel schattig hondje aan mijn voeten) na het avondmaal in SAPA gingen we aan de rijstwijn.....soort tequila maar dan anders.... Ach als je t koud heb en wilt slapen is het een prima medicijn...:D op naar bed dan maar... Met 2 dekens hebben we t vast niet koud... Leon heeft het inderdaad niet koud gehad... Ik werd 3 x wakker zonder dekens..... Ik denk dat Leon het koud had....brrrr... Gevolg was dat de kou op m'n rug was geslagen en ik iets minder vrolijk uit bed kwam de volgende ochtend.. Toen onze schattige vrouwelijk gids van 19 jaar en 1,55 meter hoog aanbood dat we ook een easy Way vervolg konden doen grepen we die dan ook allemaal meteen aan... De 'hard' Way was nog meer 'slippery' dan gisteren omdat t ontzettend had geregend snachts.... De easy was eigenlijk super leuk, we gingen door dorpjes en hadden ook eindelijk tijd om werkelijk iets van de natuur te zien ipv op te letten waar we liepen. Rond 1 uur kwamen we aan bij de lunchplek en na een heerlijke noodlesoep met witte kool.... Ahum.. Die we moesten eten met stokjes... ( JA ECHT SOEP MET STOKJES... ARE YOU KIDDING ME!!!!!!) Leon vindt alles lekker en werkt de soep ( ook met stokjes) zo naar binnen:D na de lunch werden we met busje terug gebracht naar het beginhotel waar we lekker mochten douche... Na 5 min wachten was t water nog koud en kon de douche me gestolen worden. Schone kleren (5 lagen dik) dan maar aan en even wat eten kopen in 't stadje. Daarna konden we om 4 uur avondeten in hotel en werden we met busje naar de trein gebracht. De chauffeur reed met 60km met zeer dichte mist een haarspeldbochtweg naar beneden de berg af.. Doodsangsten van de gast!
Eenmaal in de nachttrein om half 8.. We waren stikmoe, Leon lag zo te slapen maar ik kon de slaap niet vatten helaas... Heb t half 1 zien worden.. Beetje jammer! Maargoed.. We hadden in SAPA bedacht dat we t koude weer zat waren en hadden besloten om Ninh Bihn maar over te slaan vanwege de slechte weersvoorspelling en direct door te gaan naar Dong Hoi. Toen we om 5 uur in ochtend aankwamen in Hanoi stapte we direct over in de volgende trein naar Dong Hoi... Hij ging om 6 uur weg en zou om half 5 smiddags aankomen..... Gelukkig hadden we wel weer bedden in deze trein dus kon ik nog even wat uurtjes slaap inhalen maar na 15 uur in een trein was ik het wel goed beu aan het worden alleen moesten we toen helaas nog 6 uur!!!!! Bleegghhhhhh!! Goed aangekomen in dong hoi had ik gelukkig al hotel geregeld dus we konden lekker inchecken en gaan douchen.. Heeeerrrllijjjkk... Toen lekker wat gegeten en potje gepooled en toen waren we toch wel weer moe. Lekker bed in en klokje rond geslapen. Volgende dag wilde we naar het National park en waren we de stad eigenlijk beu en Leon vond online een farmstay midden in de natuur, na een telefoontje hadden ze nog plek en we besloten een scooter/motor te huren en er zo naar toe te rijden. Ritje van 60km met z'n 2 en 1 backpack. Was super leuk, je ziet hier echt nog boeren met een buffel voor hun eg het land bewerken super gaaf! Rond half 4 kwamen we aan bij de farmstay we werden zeer hartelijk ontvangen door een Australiër die er al even werkte en binnen stond open haard aan en we kregen een lekker warm bakkie koffie en thee. Heerlijk. Dit 'hotel' heeft ongeveer 25 kamers en dus een super gezellige gezamenlijke ruimte met open haard! Super! Het is hier ongeveer 20 graden en erg regenachtig. We besloten meteen hier willen we nog even blijven. Leon gaat dus straks de scooter terug brengen naar het hotel en kan dan met iemand vanuit hier mee terug rijden vanuit de stad. Echt super geregeld. We wilde vandaag wat rondrijden met de scooter maar helaas komt het al de hele ochtend met bakken uit de hemel. Tijd om dus wat te relaxen bij open haard.. Boekje lezen en blog typen...:D we gaan morgen een Tour door het National park.

  • 12 December 2014 - 18:07

    Lilian:

    Leuk verhaal weer, ik zag het helemaal voor me en ben benieuwd of dat straks overeenkomt met de foto's die jullie meenemen. Hoeveel foto's zij er al gemaakt? Lijkt me wel goed voor de lijn, eten met stokjes! Bestaat er wel bestek daar? Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Parelli Student voor 4 weken naar USA

Actief sinds 07 Jan. 2011
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 32618

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 30 December 2014

7 weken backpacken in zuid oost azie

02 Juli 2011 - 29 Juli 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: